Legenda, a baśń. O pracy
4 maja - poniedziałek
Przypominam ,ze dzisiaj nasze spotkanie online od. 9.00 . Przygotowujemy się do testu z matematyki.
💗Dzień dobry👫
W tym tygodniu przypomnimy sobie symbole narodowe.
Wyodrębnimy różnice między legendą i baśnią na podstawie legendy „ Łopata małego piekarczyka”. Dokończymy treść legendy. Ułożymy pytania do wywiadu z piekarczykiem Marcinkiem. Zrozumiemy znaczenie pracy na podstawie tekstu „O pracy”. Dowiemy się, co nazywamy porównaniem. Wzbogacimy słownictwo o przysłowia związane z pracą. Utrwalimy wiadomości o wyrazach bliskoznacznych. Utworzymy rodzinę wyrazu: praca. Wyróżnimy w zdaniu: wykonawcę czynności i czynność. Poznamy krajobrazy Europy. Wdrożymy się do pracy z mapą fizyczną Polski i Europy. Określimy położenie państw sąsiadujących z Polską. Wyróżnimy, ciekawe miejsca w Polsce do aktywnego wypoczynku i turystyki. Rozwiążemy zadania tekstowe z zapisem danych na drzewkach matematycznych. Utrwalimy mnożenie i dzielenie w zakresie 100. Poznamy jednostkę czasu – kwartał. Napiszemy test. Będziemy się uczyć kroków wybranego tańca średniowiecznego, utrwalimy poznane wartości nut. Poznamy sztukę użytkową – ceramikę Będziemy. Lepić z masy solnej. Poprawimy kondycji fizycznej poprzez ćwiczenia ze skakanką. W Edytorze tekstu: zastosujemy różne rozmiary czcionki.
Dzisiaj przypomnicie sobie symbole narodowe. Poznacie powiedzenia i porównania związane z pracą. Przeczytacie nową legendę "Łopata małego piekarczyka". Odróżnicie elementy legendy od elementów baśni. Przygotujecie pytania do wywiadu. Utrwalicie wiadomości o wyrazach oznaczających czynności i wykonawcę tej czynności. Zapamiętacie zasadę pisowni tytułów legend i baśni. Dokończycie pisanie legendy. Będziecie ćwiczyć 4 poznane działania w zakresie 100 i rozwiązywanie zadań tekstowych, także z wykorzystaniem rysunku. Wykonacie makietę średniowiecznego grodu.
Edukacja polonistyczna🌺
Na wstępie spotkania przypomnicie sobie symbole narodowe, przecież w ostatni weekend obchodziliśmy kolejne rocznice naszych narodowych świąt.
W poprzednim tygodniu poznaliście kilka polskich legend dotyczących polskich miast. Teraz przeczytacie jeszcze jedną legendę związaną z miastem leżącym na północy Polski.
1. Zapiszcie w zeszycie z j. polskiego:
Lekcję, datę
Temat: O pracy. Legenda i baśń.
2. W piątek obchodziliśmy kolejną rocznicę Święta Pracy.
Czy znane Wam są przysłowia związane z pracą? Poznacie dzisiaj kilka takich przysłów.
➤Przeczytajcie opowiadanie ze s. 42 z podręcznika i odszukajcie przysłowia o pracy. Spróbujcie je wyjaśnić.
3. Ważne -Porównania
➤Ludzie wymyślili wiele porównań ze słowami należącymi do rodziny wyrazu praca, np.
"Pracowita jak ....."
4. Teraz poznacie bardzo pracowitego, odważnego i pomysłowego bohatera jednej z polskich legend.
➤Po przeczytaniu legendy" Łopata małego piekarczyka"ze s. 26-27 z podręcznika odpowiedzcie na pytania:
-miasto Elbląg, - przecięcie drewnianą łopatą grubej liny, - piekarczyk Marcinek,
- hufce krzyżackie,
➤ Co to jest legenda? Co może być jej tematem? Przypomni Wam o tym poniższa informacja.
➤ W legendzie "Łopata małego piekarczyka" występuje Marcinek, który wykonał czynność tak, by uratować miasto. Marcinek jest wykonawcą czynności.
Przypominam ,ze dzisiaj nasze spotkanie online od. 9.00 . Przygotowujemy się do testu z matematyki.
💗Dzień dobry👫
W tym tygodniu przypomnimy sobie symbole narodowe.
Wyodrębnimy różnice między legendą i baśnią na podstawie legendy „ Łopata małego piekarczyka”. Dokończymy treść legendy. Ułożymy pytania do wywiadu z piekarczykiem Marcinkiem. Zrozumiemy znaczenie pracy na podstawie tekstu „O pracy”. Dowiemy się, co nazywamy porównaniem. Wzbogacimy słownictwo o przysłowia związane z pracą. Utrwalimy wiadomości o wyrazach bliskoznacznych. Utworzymy rodzinę wyrazu: praca. Wyróżnimy w zdaniu: wykonawcę czynności i czynność. Poznamy krajobrazy Europy. Wdrożymy się do pracy z mapą fizyczną Polski i Europy. Określimy położenie państw sąsiadujących z Polską. Wyróżnimy, ciekawe miejsca w Polsce do aktywnego wypoczynku i turystyki. Rozwiążemy zadania tekstowe z zapisem danych na drzewkach matematycznych. Utrwalimy mnożenie i dzielenie w zakresie 100. Poznamy jednostkę czasu – kwartał. Napiszemy test. Będziemy się uczyć kroków wybranego tańca średniowiecznego, utrwalimy poznane wartości nut. Poznamy sztukę użytkową – ceramikę Będziemy. Lepić z masy solnej. Poprawimy kondycji fizycznej poprzez ćwiczenia ze skakanką. W Edytorze tekstu: zastosujemy różne rozmiary czcionki.
Dzisiaj przypomnicie sobie symbole narodowe. Poznacie powiedzenia i porównania związane z pracą. Przeczytacie nową legendę "Łopata małego piekarczyka". Odróżnicie elementy legendy od elementów baśni. Przygotujecie pytania do wywiadu. Utrwalicie wiadomości o wyrazach oznaczających czynności i wykonawcę tej czynności. Zapamiętacie zasadę pisowni tytułów legend i baśni. Dokończycie pisanie legendy. Będziecie ćwiczyć 4 poznane działania w zakresie 100 i rozwiązywanie zadań tekstowych, także z wykorzystaniem rysunku. Wykonacie makietę średniowiecznego grodu.
Edukacja polonistyczna🌺
Na wstępie spotkania przypomnicie sobie symbole narodowe, przecież w ostatni weekend obchodziliśmy kolejne rocznice naszych narodowych świąt.
W poprzednim tygodniu poznaliście kilka polskich legend dotyczących polskich miast. Teraz przeczytacie jeszcze jedną legendę związaną z miastem leżącym na północy Polski.
1. Zapiszcie w zeszycie z j. polskiego:
Lekcję, datę
Temat: O pracy. Legenda i baśń.
2. W piątek obchodziliśmy kolejną rocznicę Święta Pracy.
Czy znane Wam są przysłowia związane z pracą? Poznacie dzisiaj kilka takich przysłów.
➤Przeczytajcie opowiadanie ze s. 42 z podręcznika i odszukajcie przysłowia o pracy. Spróbujcie je wyjaśnić.
- Pomyślcie co oznacza powiedzenie
"Bez pracy nie ma kołaczy." Czy rozumiemy je tylko dosłownie?
Kołacz to nazwa różnych wypieków. Pochodzi ona od kolistego kształtu wypiekanego pieczywa, ciasta.
![]() |
Kołacz węgierski |
- Zróbcie ćwiczenia 1 bez kropki ze s. 37 z kart pracy.
3. Ważne -Porównania
- Zestawienie dwóch wyrazów ze słowem jak to porównanie.
"Pracowita jak ....."
- Wykonajcie ćwiczenia ze s. 38 z kart ćwiczeń.
4. Teraz poznacie bardzo pracowitego, odważnego i pomysłowego bohatera jednej z polskich legend.
➤Po przeczytaniu legendy" Łopata małego piekarczyka"ze s. 26-27 z podręcznika odpowiedzcie na pytania:
- W jakich czasach toczy się akcja legendy?
- Z jakim miastem jest związana legenda? Odszukajcie miasto na mapie fizycznej Polski i określcie jego położenie.
- Kto jest głównym bohaterem legendy?
- Kim był i czym zajmował się Marcinek?
- jakie niebezpieczeństwo groziło mieszkańcom Elbląga?
- W jaki sposób piekarczyk uratował miasto i jego mieszkańców ?
- Dlaczego mieszkańcy grodu patrzyli na marcinka z powątpiewaniem?
➤ Wytnijcie z "Wycinanki " ilustracje do legendy, wklejcie je w kolejności zgodnej z przebiegiem zdarzeń w legendzie na stronie 23 w kartach ćwiczeń. Pod każdą ilustracją zapiszcie pasujące do niej zdanie, wykorzystując wyrazy z ramki.
➤Wskażcie w legendzie i napiszcie w zeszycie pod tematem elementy rzeczywiste, a potem- fantastyczne. Dokończcie w zeszytach zapis:
Elementy rzeczywiste: Elementy fantastyczne:
-miasto Elbląg, - przecięcie drewnianą łopatą grubej liny, - piekarczyk Marcinek,
- hufce krzyżackie,
➤ Co to jest legenda? Co może być jej tematem? Przypomni Wam o tym poniższa informacja.
- Wskażcie różnice między legendą a baśnią. Wykonajcie zad. 2 ze s. 24 z kart ćwiczeń.
- Napiszcie po jednym tytule legendy i baśni. Pamiętajcie o wielkiej literze w tytułach i o cudzysłowie.
➤ W legendzie "Łopata małego piekarczyka" występuje Marcinek, który wykonał czynność tak, by uratować miasto. Marcinek jest wykonawcą czynności.
- Zad. 4 ze s. 24 z kart ćwiczeń, pomoże Wam utrwalić wiadomości o wykonawcy czynności, czynności i sposobie jej wykonania.
5. Marcinek z legendy był dzielny. Myślę, że jeśli byście go spotkali, to byście mieli do niego kilka pytań.
- Napiszcie w zeszycie kilka pytań do wywiadu z Marcinkiem.
6. Dla utrwalenia wiadomości o legendzie wykonajcie zad. 3 ze s. 24 z kart ćwiczeń.
W domu wykonajcie pisemnie zadanie 3 ze s. 24 z kart pracy, dopisując dalszy ciąg legendy.
Edukacja matematyczna🌺
1. Zapiszcie w zeszycie
Lekcje, datę
Temat: Powtarzamy wiadomości.
2. Rachunek pamięciowy Zad. 4,5 ze s. 57 z kart ćwiczeń.
3. Wykonajcie do zeszytu zadanie 5 ze s. 66 z podręcznika.
- Przepiszcie pytania, do każdego pytania napiszcie działania i obliczcie wyniki.
- Udzielcie pisemnych odpowiedzi.
➤ Zastanówcie się, jak Zosia duży prostokąt na małe prostokąty o podanych wymiarach. Wykonajcie te zadanie w zeszycie na rysunku, tak jak na lekcji online.
To zad. 1 ze s. 67 z podręcznika.
4. Dla utrwalenia wiadomości o figurach geometrycznych, wykonacie zad. 6, 7 ze s. 57 z kart pracy.
5. Dla chętnych
Plastyka🌺
Legendy opowiadają między innymi o miastach, które dawniej w okresie średniowiecza trwającego w Polsce od X do XV wieku były zwane grodami. Otaczano je wysokimi murami, wcześniej ogrodzeniami z drewnianych palów z wieżami obserwacyjnymi. Takie ogrodzenia to palisady. Część grodów chroniła fosa i można było do nich dostać się tylko przez bramy zwodzonymi mostami.
Obejrzyjcie animację grodu.
Będziecie wykonywać makietę grodu.
Materiały:
kartka z bloku technicznego, zapałki lub wykałaczki, albo patyczki, plastelina lub masa solna do wykonania, pudełeczka po kremach, wycinanka do obklejenia pudełek, klej i inne rzeczy, które uznacie za przydatne do wykonania makiety grodu.
Na wykonanie pracy macie 3 dni . W czwartek wysyłacie do mnie zdjęcia z makietą grodu.
Powodzenia 😀👍
Dzień dobry Pani Asiu. Hania obecna
OdpowiedzUsuńObecna Ksenia S.
OdpowiedzUsuńMarita.I obecna
OdpowiedzUsuńN.Jędruch obecna
OdpowiedzUsuńNatalia Jerzak- obecna
OdpowiedzUsuńNatalia F obecna
OdpowiedzUsuńDzień dobry Pani Asiu. Lenka B. obecna
OdpowiedzUsuńEmil P
OdpowiedzUsuńŻyczę spokojnej pracy, wesołego dnia.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
P. Joanna
Szymon obecny :-)
OdpowiedzUsuńMaja W. Obecna 🙂
OdpowiedzUsuńDzień dobry raz jeszcze - po online. Nataszka obecna :)
OdpowiedzUsuńZuzia P. obecna
OdpowiedzUsuńJan i Julian Łyjak obecni
OdpowiedzUsuńObecny Antek K
OdpowiedzUsuńObecny Artur
OdpowiedzUsuńJudyta Wiśniewska Obecna :3
OdpowiedzUsuńGgh
OdpowiedzUsuńDzień dobry Pani Asiu, Ola i Wiktoria obecne
OdpowiedzUsuńKacper obecny
OdpowiedzUsuńJest Dawid G.
OdpowiedzUsuńObecny Alan J.
OdpowiedzUsuń