Legenda, a baśń. O pracy

4 maja - poniedziałek


Przypominam ,ze dzisiaj nasze spotkanie online od. 9.00 . Przygotowujemy się do testu z matematyki.


💗Dzień dobry👫
W tym tygodniu przypomnimy sobie symbole narodowe.
Wyodrębnimy różnice między legendą i baśnią na podstawie legendy „ Łopata małego piekarczyka”. Dokończymy treść legendy. Ułożymy pytania do wywiadu  z piekarczykiem Marcinkiem.  Zrozumiemy znaczenie pracy na podstawie tekstu „O pracy”. Dowiemy się, co nazywamy porównaniem. Wzbogacimy słownictwo o przysłowia związane z pracą. Utrwalimy wiadomości o wyrazach bliskoznacznych. Utworzymy rodzinę wyrazu: praca. Wyróżnimy w zdaniu: wykonawcę czynności i czynność. Poznamy krajobrazy Europy. Wdrożymy się do pracy z mapą fizyczną Polski i Europy. Określimy położenie państw sąsiadujących z Polską. Wyróżnimy, ciekawe miejsca w Polsce do aktywnego wypoczynku i turystyki. Rozwiążemy zadania tekstowe z zapisem danych na drzewkach matematycznych. Utrwalimy mnożenie i dzielenie w zakresie 100. Poznamy jednostkę czasu – kwartał.  Napiszemy test. Będziemy się uczyć kroków wybranego tańca średniowiecznego, utrwalimy poznane wartości nut. Poznamy sztukę użytkową – ceramikę Będziemy. Lepić z masy solnej. Poprawimy kondycji fizycznej poprzez ćwiczenia ze skakanką.  W Edytorze tekstu:  zastosujemy różne rozmiary czcionki.


Dzisiaj przypomnicie sobie symbole narodowe. Poznacie powiedzenia i porównania związane z pracą. Przeczytacie nową legendę "Łopata małego piekarczyka". Odróżnicie elementy legendy od elementów baśni. Przygotujecie pytania do wywiadu. Utrwalicie wiadomości o wyrazach oznaczających czynności i wykonawcę tej czynności. Zapamiętacie zasadę pisowni tytułów legend i baśni. Dokończycie pisanie legendy. Będziecie ćwiczyć 4 poznane działania w zakresie 100 i rozwiązywanie zadań tekstowych, także z wykorzystaniem rysunku. Wykonacie makietę średniowiecznego grodu.


Edukacja polonistyczna🌺
Na wstępie spotkania przypomnicie sobie symbole narodowe, przecież w ostatni weekend obchodziliśmy kolejne rocznice naszych narodowych świąt.





W poprzednim tygodniu poznaliście kilka polskich legend dotyczących polskich miast. Teraz przeczytacie jeszcze jedną legendę związaną z miastem leżącym na północy Polski.

1. Zapiszcie w zeszycie z j. polskiego:
Lekcję, datę
Temat:   O pracy. Legenda i baśń. 

2. W piątek obchodziliśmy kolejną rocznicę Święta Pracy.

Czy znane Wam są przysłowia związane z pracą? Poznacie dzisiaj kilka takich przysłów.

➤Przeczytajcie opowiadanie ze s. 42 z podręcznika i odszukajcie przysłowia o pracy. Spróbujcie je wyjaśnić.


  • Pomyślcie co oznacza powiedzenie
"Bez pracy nie ma kołaczy." Czy rozumiemy je tylko dosłownie?


Kołacz to nazwa różnych wypieków. Pochodzi ona od kolistego kształtu wypiekanego pieczywa, ciasta.
              
Kołacz węgierski

Kołacz- pieczywo



  • Zróbcie ćwiczenia 1 bez kropki ze s. 37 z kart pracy.

3. Ważne -Porównania 

  • Zestawienie dwóch wyrazów ze słowem jak  to porównanie.

➤Ludzie wymyślili wiele porównań ze słowami należącymi do rodziny wyrazu praca, np.

"Pracowita jak ....."



  • Wykonajcie ćwiczenia ze s. 38 z kart ćwiczeń.


4. Teraz poznacie bardzo pracowitego, odważnego i pomysłowego bohatera jednej z polskich legend.

➤Po przeczytaniu legendy" Łopata małego piekarczyka"ze s. 26-27 z podręcznika odpowiedzcie na pytania:

  • W jakich czasach toczy się akcja legendy?
  • Z jakim miastem jest związana legenda? Odszukajcie miasto na mapie fizycznej Polski i określcie jego położenie.
  • Kto jest głównym bohaterem legendy?
  • Kim był i czym zajmował się Marcinek?
  • jakie niebezpieczeństwo groziło mieszkańcom Elbląga?
  • W jaki sposób piekarczyk uratował miasto i jego mieszkańców ?
  • Dlaczego mieszkańcy grodu patrzyli na marcinka z powątpiewaniem?
Wytnijcie z "Wycinanki " ilustracje do legendy, wklejcie je w kolejności zgodnej z przebiegiem zdarzeń w legendzie na stronie 23 w kartach ćwiczeń. Pod każdą ilustracją zapiszcie pasujące do niej zdanie, wykorzystując wyrazy z ramki.

➤Wskażcie w legendzie i napiszcie w zeszycie pod tematem elementy rzeczywiste, a potem- fantastyczne. Dokończcie w zeszytach zapis:

            Elementy rzeczywiste:                                  Elementy fantastyczne:

            -miasto Elbląg,                                             -   przecięcie drewnianą łopatą grubej liny,                      - piekarczyk Marcinek,                                                     
            - hufce krzyżackie,

 Co to jest legenda? Co może być jej tematem? Przypomni Wam o tym poniższa informacja.

  • Wskażcie różnice między legendą a baśnią. Wykonajcie zad. 2 ze s. 24 z kart ćwiczeń.

  • Napiszcie po jednym tytule legendy i baśni. Pamiętajcie o wielkiej literze w tytułach i o cudzysłowie. 


➤  W legendzie "Łopata małego piekarczyka" występuje Marcinek, który wykonał czynność tak, by uratować miasto. Marcinek jest wykonawcą czynności.

  • Zad. 4 ze s. 24 z kart ćwiczeń, pomoże Wam utrwalić wiadomości o wykonawcy czynności, czynności i sposobie jej wykonania.
5.  Marcinek z legendy był dzielny. Myślę, że jeśli byście go spotkali, to byście mieli do niego kilka pytań.
  • Napiszcie w zeszycie kilka pytań do wywiadu z Marcinkiem.
6. Dla utrwalenia wiadomości o legendzie wykonajcie zad. 3 ze s. 24 z kart ćwiczeń. 

W domu wykonajcie pisemnie zadanie 3 ze s. 24 z kart pracy, dopisując dalszy ciąg legendy.

Edukacja matematyczna🌺
1. Zapiszcie w zeszycie
Lekcje, datę
Temat: Powtarzamy wiadomości.

2. Rachunek pamięciowy Zad. 4,5 ze s. 57 z kart ćwiczeń.

3. Wykonajcie do zeszytu zadanie 5 ze s. 66 z podręcznika. 
  • Przepiszcie pytania, do każdego pytania napiszcie działania i obliczcie wyniki.
  • Udzielcie pisemnych odpowiedzi.
➤ Zastanówcie się, jak Zosia duży prostokąt na małe prostokąty o podanych wymiarach. Wykonajcie te zadanie w zeszycie na rysunku, tak jak na lekcji online.
To zad. 1 ze s. 67 z podręcznika.



4. Dla utrwalenia wiadomości o figurach geometrycznych, wykonacie zad. 6, 7 ze s. 57 z kart pracy.

5.  Dla chętnych 


Plastyka🌺

Legendy opowiadają między innymi o miastach, które dawniej w okresie  średniowiecza trwającego w Polsce od X do XV wieku były zwane grodami. Otaczano je wysokimi murami, wcześniej ogrodzeniami z drewnianych palów z wieżami obserwacyjnymi. Takie ogrodzenia to palisady. Część grodów chroniła fosa i można było do nich dostać się tylko przez bramy zwodzonymi mostami.

Obejrzyjcie animację grodu.
Będziecie wykonywać makietę grodu.

Materiały: 
kartka z bloku technicznego, zapałki lub wykałaczki, albo patyczki, plastelina lub masa solna do wykonania, pudełeczka po kremach, wycinanka do obklejenia pudełek, klej i inne rzeczy, które uznacie za przydatne do wykonania makiety grodu.

Na wykonanie pracy macie 3 dni . W czwartek wysyłacie do mnie zdjęcia z makietą grodu. 


Powodzenia 😀👍





Komentarze

  1. Dzień dobry Pani Asiu. Hania obecna

    OdpowiedzUsuń
  2. Natalia Jerzak- obecna

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry Pani Asiu. Lenka B. obecna

    OdpowiedzUsuń
  4. Życzę spokojnej pracy, wesołego dnia.
    Pozdrawiam

    P. Joanna

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień dobry raz jeszcze - po online. Nataszka obecna :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jan i Julian Łyjak obecni

    OdpowiedzUsuń
  7. Judyta Wiśniewska Obecna :3

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzień dobry Pani Asiu, Ola i Wiktoria obecne

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

17 kwietnia Temat: Kapelusz Pani Wrony

Zajecia korekcyjno-kompensacyjne kl. 2 c, gr. 1

Legendy o polskich miastach