Skąd nasz ród? Najstarsze miasta Polski

27 kwietnia - poniedziałek

💗Dzień dobry👫



Dzisiaj poznamy dwie legendy związane z wybranymi najstarszymi miastami Polski "Legendę o Popielu i Mysiej Wieży", legendę "Pan Twardowski" oraz powiążemy zabytki z nazwami niektórych z tych miast.  Dowiemy się, kim był Pan Twardowski. Odróżnimy po imionach pierwszego historycznego władcę Polski od władcy legendarnego - Skąd nasz ród? Sprawdzimy swoje umiejętności w porządkowaniu nazw miast w kolejności alfabetycznej i pisowni nazw wielką literą.  Odszukamy na mapie Polski wybrane miasta  i określimy ich położenie.


Edukacja polonistyczna🌺 

 Otwórzcie zeszyty z języka polskiego i zapiszcie:
Lekcję, datę
Temat: W najstarszych miastach Polski. Skąd nasz ród?

1. Głośno przeczytajcie wiersz ze s. 107 z podręcznika. 


  • Jakiego miasta dotyczy?
  • O jakim hejnale jest mowa w wierszu? Jakiego zdarzenia dotyczy?





  • Przeczytajcie tekst "Wycieczka do Krakowa" ze s. 18 z podręcznika.


2. Ustnie odpowiedzcie na pytania:

  • Do jakiego miasta pojechały dzieci na wycieczkę?
  • Co zwiedzały w Krakowie?
  • Jakie zadanie otrzymały do wykonania w klasie?
  • Jak wyglądał smok sprawozdawca?
  • Z jakich części składa się sprawozdanie? (Tyle, ile głów miał smok z tekstu.)
  • Co powinno być we wstępie, co w przebiegu zdarzeń , a co w zakończeniu sprawozdania? 

3. Wykonajcie zadania: 4 i 5 ze s. 18 z kart pracy. Zad. 5 w zeszycie.

4. Odczytajcie  informacje o najstarszych miastach Polski i przyjrzyjcie się zdjęciom zabytków ze s. 19 z podręcznika.  
  • Wybierzcie jedno z tych miast i przepiszcie o nim informacje do zeszytu.


  • Obejrzyjcie prezentację.
Kliknij tu



5. Pokażcie miasta na mapie fizycznej Polski i spróbujcie, określić ich położenie.




6. Wyjaśnijcie powiedzenie" Nie od razu Kraków zbudowano".



  • Wykonajcie zad. 6 ze s. 18 oraz zadania ze s. 17  z kart pracy.


7. Wysłuchajcie legendy "Pan Twardowski".




  • Kim był pan Twardowski z legendy?
  • Jakim kosztem pan Twardowski osiągnął to, co chciał i czy to dało mu radość na całe życie?
  • Z jakim miastem związana jest ta legenda?
8.Uporządkujcie nazwy miast, które kolejno były stolicami Polski w zeszycie  uzupełnijcie zdanie. Zapamiętajcie,  jaką literą zaczynamy pisać nazwy zabytków i miast.

( Gniezno, Warszawa, Kraków)


Pierwszą stolicą Polski było......., drugą................, a ostatnią jest ...................

8. Praca w e- podręczniku  Blok 30 Temat 136: "Skąd nasz ród?" 

Kliknij tu


  • Wysłuchajcie tekstu o tym samym tytule "Skąd nasz ród?"
  • Czy wiecie kim był Popiel?

  • Jaką legendę opowiedziała Julka bratu?
  • Dlaczego wieżę nazwano Mysią Wieżą?
  • W jakiej miejscowości stoi Mysia Wieża?
  • Naucz się opowiadać tę legendę.
  • Po co ludziom są legendy?
10. Proszę Wykonać zadania z modułów:2,3, 4.

Zapamiętajcie, że pierwszym legendarnym władcą był Popiel, a pierwszym historycznym władcą  Polski, był Mieszko I.- Zapiszcie w zeszycie. Pierwszym królem Polski Był Bolesław Chrobry.









W domu Nauczcie się opowiadać legendę o Popielu na środowe spotkanie online. Będziemy wspólnie opowiadać.

Plastyka 🌺

Dzisiaj wykonacie pracę plastyczną - flagę Polski.
Materiały: biały prostokąt o centymetr dłuższy w pionie od czerwonych- 2 czerwone prostokąty z miękkiego papieru, klej, nożyczki, linijka, ołówek, patyczek od szaszłyka.

Instrukcja:
Proszę przygotować prostokątne kartki: białą i 2 czerwone. Wytnijcie z nich prostokąty: jeden biały odrobinę - o 1 cm jego pionowy bok ma być dłuższy od czerwonych prostokątów. Następnie przyklejcie te prostokąty czerwone u dołu białego, po jego jednej i drugiej stronie. Wykorzystajcie do smarowania klejem odznaczony odstęp 1 cm na białym prostokącie. Powstała flaga Polski. 
Posmarujcie klejem patyk od szaszłyka i jeden bok flagi. Sklejcie patyk  z flagą lekko, zawijając brzeg wokół patyczka.

Koniec pracy.

Przypomnijcie sobie, co oznaczają barwy na naszej fladze.


Pozdrawiam !!! Miłej pracy✋😀


Komentarze

  1. Dzień dobry Pani Asiu. Hania obecna:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Natalia Jerzak- obecna

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry Pani Asiu, cześć wszystkim. Nataszka obecna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzień dobry Pani Asiu Lenka B. obecna

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień dobry😁 Maja W. Obecna 🙂 pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Jędruch Natalia obecna i kotki odrabiają ze mną lekcje a ja odrabiam lekcje i pije Tymbarka

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry Pani Asiu, Ola i Wiktoria obecne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Spóźniłam się... 😅Judyta Wiśniewska nieobecna

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne grupa 2 kl. 2 c

17 kwietnia Temat: Kapelusz Pani Wrony

Zdjęcia z Afryki